Je website promoten - zo krijg je meer bezoekers
|

Je website promoten: zo krijg je meer bezoekers

Je website promoten kost bijna net zoveel tijd als het maken van je website. Hoe krijg je meer bezoekers naar je website? Ik geef je 15 tips.

Je website is online!

Na maanden hard werken is je website eindelijk online. Je logt in op Google Analytics, refresht de pagina een paar keer en niks… Waar blijven al die duizenden bezoekers op je website?

Je website promoten is bijna net zo belangrijk als goede content maken. Je hebt niet van de een op de andere dag duizenden bezoekers op je website (behalve als je hem promoot via Zondag met Lubach) het kost tijd.

Wil jij online je geld verdienen en is je website daarvoor een belangrijke tool? Zorg voor een goed promotieplan voor je website. In dit artikel deel ik 15 tips om meer bezoekers naar je website te trekken.

15 manieren om meer bezoekers naar je website te krijgen

1. SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Als mensen online naar producten of diensten zoeken, doen ze dit meestal via een zoekmachine zoals Google. Hoe hoger jij in de zoekresultaten staat, hoe groter de kans is dat mensen doorklikken naar jouw website.

Om hoger in de zoekresultaten terecht te komen is het van belang om je te verdiepen in SEO en de tips en tricks meteen te implementeren als je je website bouwt. Je kunt online ontzettend veel vinden over SEO, dus ga er eens een middag voor zitten. Zelf heb ik veel gehad aan het YouTubekanaal van Neil Patel en de ebooks van Make Traffic Happen.

Investeren in SEO is wel iets voor de lange termijn. Verwacht niet dat je in de eerste week na livegang van je website hoog scoort in de zoekresultaten van Google

2. Facebook

Facebook heeft maar liefst 2,6 miljard maandelijkse gebruikers en is daarmee een van de grootste socialmediakanalen ter wereld. Je kunt je content delen op je eigen (persoonlijke) Facebookpagina of je kunt een bedrijfspagina aanmaken

Overigens loont het wel om te kijken of Facebook echt bij jouw bedrijf past. Er is de laatste jaren steeds meer een verschuiving te zien op Facebook en vooral jongeren gebruiken het platform steeds minder.

Volg Locatieonafhankelijk op Facebook!

3. Linkbuilding

Als jouw website ook genoemd wordt op andere websites is dat goed voor de betrouwbaarheid en heb je kans dat men doorklikt naar jouw website. Je kunt wachten en hopen dat mensen uit zichzelf naar jouw website gaan linken, maar je kunt zelf ook pro actief aan de slag gaan. Lees je bijvoorbeeld een blogartikel van iemand waarvan je denkt, in dit artikel heeft een link naar mijn website toegevoegde waarde, dan kun je altijd een e-mail sturen naar de eigenaar van deze website. Misschien zijn ze het met je eens en plaatsen ze zo een link naar je website!

Deze manier van websitepromotie wordt ook wel linkbuilding genoemd en is ook goed voor je SEO. Als Google namelijk ziet dat jouw website vaker wordt genoemd door anderen, heb je kans dat je website weer hoger terechtkomt in de zoekresultaten.

4. Betaald adverteren

Heb je weinig geduld en wil je zo snel mogelijk bezoekers op je website? Dan is het het overwegen waard om betaald te adverteren. Daarvoor zijn veel mogelijkheden, ik noem een paar voorbeelden:

  • Adverteren op Google: zo kom je hoog in de zoekresultaten te staan bij zoekwoorden die passen bij jouw website (je moet hiervoor wel een goed zoekwoordenonderzoek doen)
  • Adverteren op Facebook: op Facebook kun je heel gericht adverteren op specifieke doelgroepen (denk bijvoorbeeld aan vrouwen tussen de 25 en 30 in Amsterdam die graag films kijken).
  • Adverteren op Instagram: werkt net zoals op Facebook, alleen is dit meer gericht op beeld dan op tekst.
  • Adverteren via displayadvertenties: een displayadvertentie is een banner die je op een andere website plaatst. Je kunt hiervoor zelf websites benaderen, maar handiger nog is om hiervoor een displaynetwerk in te schakelen

Daarnaast zou je ook kunnen overwegen om te adverteren op Pinterest of LinkedIn.

Het is belangrijk om voor je gaat adverteren te bedenken wat je doel is en wie je doelgroep is. Pas dan kun je ontdekken welk kanaal het beste bij je past.

5. Gebruik je eigen communicatiemiddelen

Je hebt naast je website vast meer communicatiemiddelen, vergeet niet om daar ook je website in te noemen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het noemen van je website in de handtekening van je e-mail, in je statusbericht op WhatsApp of op je LinkedInpagina. Er zijn ontzettend veel plekken waar je een website in kunt vullen! Ga dus na welke communicatiemiddelen je allemaal gebruikt en vul op zoveel mogelijk plekken je website in.

6. Zorg voor goede content

Content is koning. Als de content van je website niet goed is, dan is je website promoten erg lastig. Hoe beter je content, hoe makkelijker het is om deze te promoten. Het wordt dan ongetwijfeld ook door andere mensen opgemerkt, die jouw website vervolgens weer delen.

7. Via je nieuwsbrief

Heb je er wel eens aan gedacht om een nieuwsbrief te sturen? Ook dit is een mooie vorm van promotie voor je website! Vaak zijn je nieuwsbrieflezers je meest trouwe klanten, want ze moeten zich eerst bewust aanmelden voor je nieuwsbrief. Een van de grote voordelen van  het versturen van nieuwsbrieven is dat je echt in contact komt met je websitebezoekers. Niet alleen kun je via een nieuwsbrief de nieuwste updates van je website delen, maar je kunt ook je bezoekers vragen wat ze van je website vinden.

Als je nog niet zoveel abonnees hebt kun je hele mooie nieuwsbrieven opmaken en versturen via websites als MailChimp of MailerLite.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

8. Gebruik offline media

Een website promoten hoeft echt niet alleen online, maar kan ook offline! Zet je website bijvoorbeeld op je visitekaartje, op een flyer, op een pen of – doe eens gek – op je auto. Er zijn genoeg plekken waar je ook offline je website kunt promoten.

9. Maak een weggever

Mensen (vooral Nederlanders) zijn dol op gratis dingen. Een weggever kan daarom ook goed zijn om meer bezoekers naar je website te trekken. Denk bijvoorbeeld aan een (kort) ebook, een checklist, een recept. Maak iets wat past bij jouw bedrijf en wat ervoor zorgt dat mensen er meer over willen weten.

10. Sponsoring

Een andere manier om je website te promoten is sponsoring. Sponsor bijvoorbeeld een event of een lokale sportclub. Als tegenprestatie kun je je bedrijf (en je website) op deze manier ook weer goed in beeld brengen.

11. Pinterest

Bijna een kwart van de bezoekers van mijn reisblog Op reis met Co weet me te vinden dankzij Pinterest. Pinterest is eigenlijk ook een zoekmachine, maar dan met plaatjes (die noemen ze pins). Als mensen op een pin klikken, komen ze terecht op je website. Ideaal! Het is wel goed om visueel mooie pins te maken en veel te pinnen (het liefst dagelijks), zo vergroot je je bereik en is de kans groter dan mensen doorklikken naar je website.

12. Andere Social Media

Naast Facebook en Pinterest zijn er natuurlijk nog meer socialmediakanalen waar je je website kunt promoten. Je kunt hierbij denken aan Instagram, LinkedIn en Twitter. Onderzoek wel welk medium het beste bij jou en je website past (waar zit je doelgroep?), want het is nogal veel als je alles moet doen. Kies liever een of twee uit, maak een socialmediaplan en focus je daarop.

13. Maak het makkelijk om je content te delen

Je hoeft je website niet alleen op je eigen Social Media te promoten, je kunt ook je bezoekers vragen om het te doen! Zorg ervoor dat het makkelijk is om jouw content te delen en plaats knoppen op je website waarmee ze je website kunnen delen. Onder dit artikel staan bijvoorbeeld knoppen voor Facebook, Twitter en Pinterest, je hoeft er alleen maar op te klikken om dit artikel te delen met jouw volgers. Maak het je bezoeker zo makkelijk mogelijk!

14. Organiseer een winactie

Je website promoten kan ook door middel van een winactie. Kijk of je zelf iets weg kunt geven of vraag eens rond of je samen met een ander bedrijf iets weg kunt geven. Dit is een makkelijke manier om snel veel bezoekers naar je website te trekken en ook kun je zo je volgers op Social Media laten groeien.

15. Schrijf gastartikelen

Weet jij veel over bepaalde onderwerpen? Vraag of je voor andere websites een gastartikel mag schrijven. In ruil voor dat artikel krijg je altijd wel een linkje naar je eigen website. Dit is vooral handig als het artikel gaat over een onderwerp waar mensen meer over kunnen lezen op jouw website, dan is de kans des te groter dat ze doorklikken.

Dit waren mijn tips om je website te promoten! Hoe trek jij bezoekers naar je website? Is er een van de bovenstaande manieren die erg goed voor je werkt? Of heb je nog een andere tip? Laat het weten door een berichtje achter te laten onder dit artikel.

Hulp nodig?

Wil je dolgraag meer bezoekers op je website en lukt het niet of heb je geen tijd om bovenstaande tools in te zetten? Ik help je graag! Neem dus vooral contact met me op als je hulp nodig hebt met je website.

De foto bij dit artikel is van Stefaan Van Parys via Unsplash.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *