Werk en privé gescheiden houden: 17 tips
Heb jij moeite met werk en privé gescheiden houden? Lees dan vooral verder, want met de tips in dit artikel kun je je werk en privébalans verbeteren.
Waarom is het zo moeilijk om een goede balans tussen werk en privé te creëren?
In een 24-uurs economie is het steeds lastiger om een goede balans tussen werk en privé te handhaven. We zijn namelijk continu bereikbaar. Dus eigenlijk zou je ook continu kunnen werken. Het is zowel voor mensen die een kantoorbaan hebben (en steeds meer thuiswerken) als voor ZZP’ers en mensen met een eigen bedrijf soms erg lastig om werk en privé gescheiden te houden.
Gevolgen van een slecht werk en privébalans
Uit onderzoek blijkt dat een slechte werk- en privébalans niet goed is voor je gezondheid.
Je kunt je minder goed ontspannen, je slaapt slechter en je hebt minder energie. Ook kan het je werkprestaties beïnvloeden. Het heeft dus invloed op je werkzaamheden en je privéleven.
Werk en privé gescheiden houden: 17 tips
Hoe zorg je voor een goede balans tussen werk en privé? Na 15 jaar op kantoor in loondienst en een aantal jaren als ZZP’er, weet ik inmiddels hoe ik mijn werk en prive gescheiden kan houden zodat ik niet te veel overprikkeld raak. Hieronder deel ik praktische tips zodat jij ook je werk privé balans kunt verbeteren.
Hou vaste werktijden aan
Bedenk voor jezelf wat je werktijden zijn en hou je hier aan. Zo voorkom je dat je werk langer doorloopt of dat je denkt “nog even dit”. Denk in plaats daarvan, “dat komt morgen wel”.
Wees niet altijd bereikbaar
Door internet en de mobiele telefoon zijn we 24 uur per dag bereikbaar. Maar moet dat echt? Moet je 24 uur per dag werken? Zet je telefoon uit of op “niet storen” tussen bepaalde tijdstippen (dit kun je doen in je instellingen). En zorg er sowieso voor dat je geen notificaties krijgt van je werkmail na werktijd.
Gebruik aparte apparaten
Als het mogelijk is, gebruik aparte apparaten voor werk en persoonlijke zaken. Hierdoor kun je fysiek de grens tussen werk en privé markeren.
Maak een speciale werkplek
Als je een werkplek hebt die je alleen gebruikt om te werken, is het makkelijker om werk en privé te scheiden. Dus zorg voor een apart kantoor thuis (als je een extra kamer hebt) of een aparte hoek waar je niets anders doet dan werken.
Kun je echt niet anders dan aan je keukentafel werken? Ruim je spullen dan op aan het eind van je werkdag. Zo voorkom je dat je in je vrije tijd toch nog even snel je mail gaat checken.
Neem pauzes
Net zoals je tijdens werktijd pauzes neemt, is het belangrijk om tijdens je vrije tijd ook pauzes te nemen. Gun jezelf tijd om te ontspannen zonder aan werk te denken. Het is gezond, je hebt het nodig en je hebt het verdiend.
Ga een uur wandelen, maak een puzzel, bak een taart. Plan bij voorkeur iets waar je geen beeldscherm bij nodig hebt. Het is heerlijk om even offline te zijn!
Maak duidelijke afspraken
Bepaal je grenzen en maak duidelijke afspraken. Niet alleen met jezelf, maar ook met je baas, je collega’s of je klanten. Zorg dat ze weten wanneer je bereikbaar bent (en dat is niet 24 uur per dag!) en wat ze van je mogen verwachten. Dat scheelt behoorlijk wat stress en daardoor loopt werk en privé ook minder door elkaar.
Bedenk wat jij belangrijk vindt
Je bent menselijk, je maakt af en toe fouten en je kunt niet alles doen. Bedenk daarom wat jij belangrijk vindt, want maar een leven. Wil je alleen maar werken in je leven? Of wil je ook leuke dingen doen en tijd doorbrengen met familie en vrienden? Als je weet wat je belangrijk vindt, dan is het makkelijker om keuzes te maken.
Maak to do lijsten
Zo kun je beter prioriteiten stellen en taken afvinken. Op die manier voel je je meer voldaan wanneer je werkt en kun je gemakkelijker ontspannen wanneer je niet aan het werk bent.
Zorg er wel voor dat je realistisch blijft in het maken van je to do lijst, je kunt maar een beperkt aantal dingen doen op een dag. Zet dan ook de belangrijkste dingen bovenaan en bepaal vooraf welke 1 tot 3 taken je in ieder geval af wilt hebben. De rest kan eventueel later (of kun je wellicht schrappen).
Maak keuzes
Veel projecten tegelijkertijd is meer ballen in de lucht houden. Hoe meer werk je hebt, hoe lastiger het wordt op werk en privé gescheiden te houden. Niet alleen werk je sneller over, maar als je te veel werk hebt liggen, dan neem je het ook mee naar bed.
Soms kun je dingen prima uitbesteden. Durf keuzes te maken en vertel je baas (collega of klant) ook waarom je deze keuzes maakt. Grote kans dat ze daar best begrip voor hebben.
Overwerken is niet de oplossing
Werk je veel over en heb je daardoor weinig tijd voor je privéleven? Kijk dan eens kritisch naar je takenlijst en hoe je je tijd indeelt. Moet je dit echt allemaal doen? Vergaat de wereld als je een of twee dingen van je takenlijst haalt? Nee, natuurlijk niet! Er kan echt wel wat van je lijstje af, ook al lijkt het allemaal prioriteit. Als je er zelf niet uitkomt kun je het altijd eens met iemand bespreken.
Ontwikkel een avondroutine
Creëer een routine die je helpt om de werkdag af te sluiten. Dit kan variëren van een wandeling maken tot een boek lezen. Het helpt je om de overgang van werk naar privé te markeren.
Zoek een hobby
Een hobby buiten je werk kan helpen om je gedachten te verzetten en je aandacht weg te leiden van werkgerelateerde zaken. Een hobby kan van alles zijn, wat wakkert je passie aan? Wat lijkt je leuk om regelmatig te doen? Als je het niet zo snel weet, kun je altijd dingen gaan proberen. Doe bijvoorbeeld eens mee met een tekenles of een yogales of leer een instrument bespelen. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Plan quality time
Reserveer tijd voor dierbaren en leuke activiteiten. Dit helpt om je te herinneren dat er meer is dan alleen je werk. Laat het niet aan het toeval over, maar plan daadwerkelijk een afspraak, al dan niet met een leuke activiteit.
Doe niet alles tegelijk
Je kunt maar een ding tegelijk, doe dat dan ook! Je brein kan het simpelweg niet aan om meerdere dingen tegelijkertijd te doen en daardoor duurt alles veel langer dan je denkt. Met als gevolg dat je je werk aan het eind van de dag niet af hebt en door moet (of wilt) werken in je vrije tijd.
Meer lezen over productiviteit? Check dan de blog Je productiviteit verhogen: zo doe je dat!
Leer nee te zeggen
Soms moet je nee zeggen tegen extra werk of verzoeken die je vrije tijd aantasten. Het is oké om je grenzen te stellen. Nee zeggen kan in het begin moeilijk zijn, maar blijf oefenen. Je merkt dat het op gegeen moment makkelijker gaat en dat je je echt niet schuldig hoeft te voelen.
Beweeg regelmatig
Ga regelmatig naar buiten, maak een wandeling of doe aan lichaamsbeweging. Het kan helpen om je gedachten te verzetten en stress te verminderen.
Blijf oefenen
Deze tips hoef je echt niet allemaal in een keer in te voeren om een goede balans tussen werk en privé te krijgen. Doe het in stapjes, probeer eerst een en blijf daarmee oefenen tot je het onder de knie hebt. Zo kun je langzaam ook bezig met de andere tips. Het is en blijft een work in progress.
Leestips
Dit waren mijn tips om werk en privé gescheiden te houden. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Om een betere balans te vinden tussen werk en privé is het ook handig om een en ander te weten over productiviteit. Hierdoor kun je makkelijker keuzes maken. Deze boeken kunnen je daarbij helpen:
Het weekend van zeven dagen (een goede balans tussen werk en privé-leven)
Grip (Het geheim van slim werken)
Op deze website kun je meer praktische tips vinden om efficiënter te werken. Deze artikelen vind je misschien ook leuk om te lezen:
- Leer beter werken dankzij deze 12 boeken vol tips over productiviteit
- 12 voordelen van thuiswerken
- Je creativiteit ontwikkelen: 7 tips
Dit artikel verscheen voor het eerst in november 2020. Laatste update met extra tips: december 2023.