Ik heb een helweek achter de rug! Hoe is het gegaan? Heb ik het de hele week volgehouden? In dit artikel deel ik mijn ervaring met helweek.

Helweek: mijn ervaring

Een week lang moest ik me aan deze regels houden:

  • Elke dag opstaan om 5:00 uur en slapen om 22:00 uur
  • Elke dag minstens een uur sporten, waarvan twee keer tot het uiterste
  • De hele week gezond eten (geen alcohol!)
  • Geen televisie
  • Beperk gebruik van Social Media
  • Dress to impress
  • Zo hard en gefocust mogelijk werken

Daarnaast heb je elke dag ook een dagopdracht.

Heb ik me aan al deze regels kunnen houden? Ik heb per dag een verslag bijgehouden:

Maandag: vaste gewoontes

Ik slaap onwijs slecht van zondag op maandag. Toch wat gespannen voor de dag die komen gaat?

Als om 5 uur de wekker gaat, denk ik: “Ok, let’s do this!” Ik sta niet meteen naast mijn bed, maar lees eerst het hoofdstuk van die dag. Een goede start waardoor je meteen op scherp staat.

Een van de regels is minstens een uur sporten per dag en aangezien ik totaal niet van sporten hou, besluit ik maar om daar meteen mee te beginnen. Ik doe een lesje Yoga met Adriene en dat is eigenlijk best een lekker begin van de dag zo om half 6 ’s ochtends!

Daarna werk ik mijn administratie bij en ga ik een rondje hardlopen. Normaal lukt het me om zo’n 3 kilometer te doen, vandaag push ik mezelf naar de 5. En het lukt! Trots op mezelf en voor 9 uur ’s ochtends heb ik het workout gedeelte erop zitten.

De rest van de dag staat vooral in het teken van blogs schrijven en ik krijg bijna alles af wat ik af wilde krijgen (ik had nogal een flink target gesteld).

Om 5 uur ’s middags ben ik kapot. Help! Ik hang eerst op de bank met de boek, maar besluit uiteindelijk om een rondje te gaan wandelen. En dat doet me goed! Na het avondeten bel ik nog even met een vriendin en lees ik wat in een boek (ik ben bezig in Het wonderlijke verhaal van de man die van India naar Zweden fietste voor de liefde – aanrader!)

Volgens de regels moet ik om 10 uur gaan slapen, maar dat red ik niet. Om half 10 lig ik op een oor. Op naar de volgende dag!

Heb ik nog iets met de opdracht van vandaag gedaan?

Vandaag stond in het teken van je goede en slechte eigenschappen. Ik heb hier eigenlijk alleen over nagedacht tijdens mijn rondje hardlopen en daarna een lijstje gemaakt. Ik heb ook meteen opgeschreven wat ik zou kunnen doen om de slechte eigenschappen te verbeteren.

Wat viel tegen?

Oh, ik mis tv kijken! Blijkbaar heb ik toch echt een serieverslaving. En ook minder kijken op social media was lastig. Tijdens de werkdag heb ik amper gekeken, maar ’s avonds en tijdens mijn pauzes keek ik toch wel regelmatig even op mijn telefoon.

Wat viel mee?

Gezond eten. Ik had gedacht dat ik dit heel moeilijk zou vinden, want ik hou nogal van snacken. Maar het pak chocoladekoekjes ligt nog ongeopend in de kast.

Dagcijfer

9

Dinsdag: modus en focus

Ik werd op dinsdag gewoon 5 minuten voor de wekker wakker, score! Na een lesje yoga (ik vind het echt heerlijk om hier de dag mee te beginnen, misschien hou ik die er gewoon in na deze helweek), maak ik nog een blog af en daarna ga ik weer hardlopen. Ik heb echt geen zin, maar ik push mezelf om toch te gaan en ik haal zelfs weer de 5 kilometer!

Daarna ben ik vooral veel aan het werk, maar merk ik dat ik me wel iets minder kan focussen dan gisteren. Ik kijk echt te vaak even snel op social media. Dat is echt iets waar ik aan moet werken, want hoe minder ik dat check, hoe beter ik mijn werk kan doen. ’s Avonds drink ik nog een drankje in de stad (alcoholvrije cocktail). De dag is echt omgevlogen!

Heb ik nog iets met de opdracht van vandaag gedaan?

Ik moest er bij stilstaan hoe ik me gedraag op de verschillende momenten van de dag. Ik vond dit echt heel lastig en heb me er niet heel bewust mee bezig gehouden.

Wat viel tegen?

Ik pakte echt te vaak mijn telefoon om even snel mijn social media te checken. Inmiddels heb ik bijna alle apps verwijderd (behalve degene die ik echt nodig heb voor mijn blogs). Ook vond ik de opdracht van de dag heel lastig, dus daar heb ik niet echt veel mee gedaan.

Wat viel mee?

Gisteren vond ik geen tv kunnen kijken erg lastig, vandaag ging dat eigenlijk best wel makkelijk!

Dagcijfer

7

Woensdag: timemanagement

Zo, dit was echt een fijne dag! In de ochtende heb ik lekker gesport, al moet ik met het fanatieke hardlopen een beetje minderen, want ik voel een blessure (fasciitis plantaris) aankomen. Nou ben ik drie dagen over mijn grens gegaan (en twee was de bedoeling), dus eigenlijk is dat doel wel gehaald. De komende dagen hou ik het vooral bij yoga en wandelen.

Qua werk was ik erg gefocust en ook heb ik amper mijn mobiele telefoon aangeraakt. ’s Avonds had ik voor het eerste even niets te doen, dus heb ik uiteindelijk toch heel even de televisie aangezet om een serie te kijken. Oeps. Maar overall ben ik zeer tevreden over vandaag!

Heb ik nog iets met de opdracht van vandaag gedaan?

Ja! De dag stond in het teken van timemanagement en doelen stellen. Nou hou ik enorm van plannen, dus ik ben lekker een uur bezig geweest met het stellen van doelen voor 2021 en deze opgedeeld in kleine stukjes per maand. En dat voelt echt heel goed!

Wat viel tegen?

Dat ik na een hele goede dag toch even de televisie heb aangezet.

Wat viel mee?

Ik hou enorm van snoepen en het valt me echt mee dat ik nog steeds zo gezond eet. Ik eet zelfs twee keer per dag fruit, terwijl me dat normaal echt nooit lukt.

Dagcijfer

8

Donderdag: buiten je comfortzone

Ze zeggen dat de donderdag van de helweek de zwaarste dag zijn is. Je moet je angsten onder ogen komen en buiten je comfortzone gaan. Dat laatste wordt vooral getest in de nacht van donderdag op vrijdag, want je moet de hele nacht wakker blijven.

Ik zag hier enorm tegenop aan het begin van de week, maar als ik donderdagochtend wakker wordt, denk ik: dit ga ik gewoon doen. Ik doe overdag wat rustiger aan en maak een paar wandelingen tussen het werk door. Ik plan de nacht zo vol mogelijk, zodat ik me geen moment hoef te vervelen.

En dat doe ik ook niet! Ik maak een paar vervelende klussen af die ik al tijden wilde doen en ik sta om 1 uur ’s nachts mijn appartement te dweilen. Best nuttig toch? Tussendoor schrijf ik wat kaarten (dat heb ik ook al veel te lang uitgesteld) en lees ik wat. Voor ik het weet gaat mijn wekker om 5 uur. Tijd voor een nieuwe dag!

Heb ik nog iets met de opdracht van vandaag gedaan?

De opdracht was om uit te zoeken wat mijn grootste angst is. Ik ben niet superangstig (voor alles is een oplossing), maar ik denk dat ik wel weet waar mijn pijnpunten liggen.

Wat viel tegen?

Ik had best trek ’s avonds en heb het pak chocoladekoekjes, dat al drie dagen in mijn kast lag, opengetrokken. Ook ik zat iets te veel op mijn telefoon (maar de dag was ook een stuk langer!)

Wat viel mee?

Dat de nacht doorhalen zo makkelijk ging. Ik voelde me echt megaproductief en had om 5 uur ’s ochtends echt een voldaan gevoel. I can do this!

Dagcijfer

9

Vrijdag: rust en herstel

De eerste uren van de ochtend gingen nog wel, maar vanaf een uur of acht stortte ik helemaal in. Ik was kapot! Ik ben nog even naar buiten geweest om boodschappen te doen, maar daarna was ik niet meer van de bank af te slaan. Ik heb me slecht gehouden aan de regels: ik heb series gekeken en veel te veel op social media gezeten.

Het thema van vandaag was rust en herstel. Dus daar heb ik me dan wel weer keurig aan gehouden. Maar overall had ik niet een heel tevreden gevoel over de vijfde dag van deze helweek. Morgen beter.

Heb ik nog iets met de opdracht van vandaag gedaan?

Rust en herstel. In het boek staan wat meditatieopdrachten, maar dat is niet echt mijn ding. Ik ontspan graag met een boek of een serie en dat heb ik zeker gedaan!

Wat viel tegen?

Dat ik zo makkelijk weer in mijn oude (niet zo goede) gewoontes rolde.

Wat viel mee?

Ik heb in de middag alsnog een paar uurtjes gewerkt en wat nuttige dingen gedaan, dus dat was fijn!

Dagcijfer

5

Zaterdag: innerlijke dialoog

Na een lichtelijk mislukte vrijdag, stond ik zaterdagochtend om 5 uur gemotiveerd op. Nog twee dagen om te knallen!

Op dit moment zijn zaterdagen zijn een beetje gek in Portugal, we hebben hier namelijk een lockdown vanaf 13:00 uur. Dus als je nog boodschappen wilt doen of lekker buiten wilt zijn, dan moet dat in de ochtend.

Ik heb de ochtend besteed door lekker door de stad te wandelen. De zon scheen, dus dat was geen straf! Aangezien ik vrijdag niet zo productief ben geweest, heb ik de hele middag gewerkt. En ook dat was eigenlijk wel lekker, want ik ben heel productief bezig geweest!

Omdat ik zo lekker bezig was, voelde deze zaterdag in de helweek niet als een straf en lukte het me ook redelijk makkelijk om me aan de regels te houden. Ik heb alleen ’s avonds toch even de televisie aangezet omdat ik graag Wie is de mol wilde kijken. Niet helemaal de bedoeling, maar het voelde ook wel een beetje als een beloning na een goede dag.

Heb ik nog iets met de opdracht van vandaag gedaan?
Vandaag moest ik de hele dag positief zijn (nare gedachten omzetten naar iets goeds) en hoewel ik er niet de hele dag bewust mee bezig ben geweest, is het toch aardig gelukt!

Wat viel tegen?

Ik heb toch even televisie gekeken.

Wat viel mee?

De dag ging vrij snel voorbij en ik hoefde amper na te denken over de regels. Het ging eigenlijk allemaal vanzelf.

Dagcijfer

8

Zondag: je leven in perspectief

Dit was de eerste dag dat ik moeite had met de wekker om 5 uur. Laat me slapen! Maar ik heb me niet laten kennen en ben gewoon opgestaan. Ik had geen vaste plannen vandaag. In het boek staat als suggestie dat je je vrienden en familie op moet zoeken, maar dat gaat nogal lastig gezien de huidige situatie (ik zit in Portugal, mijn vrienden en familie in Nederland). Dus moest ik mezelf vermaken.

En dat lukte prima! Ik heb in de ochtend een mooie wandeling gemaakt en even op het strand zitten lezen. In de middag heb ik even gezellig gebeld met mijn beste vriendin, een beetje gewerkt en nog meer gelezen. Eigenlijk was het best een relaxte dag. Ik ben om half 10 mijn bed ingedoken, helweek zit erop!

Heb ik nog iets met de opdracht van vandaag gedaan?

Vandaag moest je nadenken over hoe je helweek hebt ervaren en dat heb ik zeker gedaan (daarover verderop in dit artikel meer).

Wat viel tegen?

Ik merkte dat ik vandaag wel bezig was met een overgang naar mijn oude gewoontes en dat is niet helemaal de bedoeling. Zo had ik opeens moeite met het vroege opstaan en ook tijdens het boodschappen doen heb ik wat ongezonde dingen gekocht om vervolgens heel snel op t3e eten.

Wat viel mee?

Ik kijk echt minder op social media en merk dat ik andere dingen nu ook met veel meer focus kan doen.

Dagcijfer

7

Wat heb ik geleerd van deze helweek?

Waar zal ik beginnen? Het was een zware week en ik heb me (helaas) niet 100% aan de regels gehouden. Het voelt daarom een klein beetje als een mislukking. Toch denk ik er met een positief gevoel aan terug, want ik heb wel echt veel geleerd (over mezelf) en ook heb ik veel nagedacht over de toekomst.

Heb ik me aan de regels gehouden?

Als je de regels voor het eerst ziet, dan weet je vooraf waarschijnlijk wel welke het meeste moeite gaan kosten. Toen ik mensen vertelde dat ik dit wilde gaan doen, viel vrijwel iedereen over het opstaan om 5 uur “Dat kan ik echt niet”. Ik vond dat juist de makkelijkste regel. Sowieso omdat ik echt een ochtendmens ben, maar ook omdat de wekker gewoon gaat. Dan ben je wakker toch? Dus dat vond ik echt prima te doen! Ik zag meer op tegen de andere regels.

Wat me ontzettend meeviel was dat ik het vele sporten eigenlijk wel leuk vond en ook het niet drinken was geen probleem (ik maak er zelfs een Dry January van). Overall heb ik ook veel gezonder gegeten dan ik normaal doe, zelfs twee keer per dag fruit was geen probleem (dat lukt normaal nooit).

Geen tv kijken en minderen met social media vond ik echt heel moeilijk. Ik ben daar ook wel een paar keer flink de mist mee ingegaan. Als ik iets heb geleerd deze week is dat ik me er heel erg bewust van ben hoeveel tijd ik daarmee verpruts. Om het te minderen heb ik over de dag heen een paar vaste momenten gepland waar ik wel op social media mocht kijken en dat lijkt te helpen. Dus dat hou ik er in.

Blik op de toekomst

Het was een week die voor mij in het teken stond van kijken naar de toekomst. Ik werk sinds augustus als ZZP’er en woon sinds oktober als digital nomad in Portugal. Tot nu toe werkte ik zonder plan en rommelde ik maar wat aan met mijn blogs en extra klussen. Ik heb nu een vast plan voor 2021 en deze ook opgedeeld in doelen per maand, waardoor ik met een beter gevoel naar de toekomst kijk. En dat is echt heel erg fijn!

Ook heb ik een paar klussen gedaan die ik al een hele tijd wilde doen. Toen ik nog in loondienst was heb ik me veel beziggehouden met e-mailmarketing en dat vind ik erg interessant. Tijdens de helweek heb ik me hier verder in verdiept. Zo heb ik mijn nieuwsbrieven en opt ins voor mijn reisblog aangepast en verbeterd (ik merk meteen een groei in het aantal abonnees!) en ben ik hier nu ook mee bezig voor Locatieonafhankelijk. Sterker nog: er komt een ebook “E-mailmarketing voor dummies” (werktitel) aan! Wil je hiervan op de hoogte blijven? Schrijf je dan vooral in voor mijn nieuwsbrief.

Al met al was de helweek een hele goede week om 2021 mee te starten. Ik ben echt heel productief geweest, ik heb veel geleerd over mezelf, ik ben me bewust van mijn vaste gewoontes en ik heb een heel plan liggen voor 2021. Ik zit er zelfs over te denken om er een jaarlijks event van te maken, want leerzaam en nuttig is het zeker (en wie weet lukt het me dan echt om tv en social media voor een week uit te bannen).

Conclusie: ik kan zo’n helweek echt iedereen aanraden!

Bestel het boek

Wil jij ook eens een week aan jezelf werken en ontdekken of een helweek ook iets voor jou is? Bestel hier het boek Helweek van Erik Bertrand Larssen.