Heb je er wel eens aan gedacht om je website en je bedrijf te promoten via e-mailmarketing? Dat is ontzettend effectief! Dit zijn de voordelen van e-mailmarketing.

Wat is e-mailmarketing?

Met e-mailmarketing promoot je je producten of diensten door e-mails te sturen. De ontvangers hebben zichzelf aangemeld voor je e-maillijst en verwachten daar iets waardevols voor terug. Je moet ze dus niet spammen met aanbiedingen, maar relevante content met ze delen. Als je e-mailmarketing goed in weet te zetten, dan kun je de omzet van je bedrijf enorm laten groeien.

Waarom e-mailmarketing?

Waarom zou je beginnen met e-mailmarketing? Heel simpel: je hebt een ontzettend groot bereik, want vrijwel iedereen heeft een e-mailadres (de meeste mensen hebben er zelfs meerdere!) en het is ontzettend effectief. E-mailmarketing is de ideale manier om publiek aan je te binden en ze naar jouw website te sturen.

13 voordelen van e-mailmarketing

Waarom zou je beginnen met e-mailmarketing? Dit zijn 13 voordelen van e-mailmarketing:

Je bouwt een band op met je doelgroep

Je nieuwsbriefabonnees hebben er zelf voor gekozen om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief, daardoor zijn ze dus geïnteresseerd in jouw product of dienst. Je kunt deze band versterken door ze af en toe vragen te stellen. Zo bouw je een sterkere band op en kun je relevanter worden voor je doelgroep.

Het ziet er professioneel uit (als je het goed doet)

Om nieuwsbrieven te sturen gebruik je een speciaal e-mailprogramma, bijvoorbeeld MailerLite of MailChimp. Je kunt hiermee prachtige nieuwsbrieven vormgeven (er zijn meestal verschillende templates waar je uit kunt kiezen) die helemaal passen in de huisstijl van jouw bedrijf of website. Dat ziet er ontzettend professioneel uit.

Het is ontzettend makkelijk om te doen

De meeste e-mailprogramma’s zijn ontzettend makkelijk in gebruik. Vaak is er wel een tutorial of een video die je kunt kijken om te leren hoe je een e-mail op moet bouwen, maar als je dat eenmaal weet, dan is het zo gedaan. En het is ook ontzettend makkelijk om e-mails te kopiëren en aan te passen. Zo kun je heel snel (gepersonaliseerde) e-mails naar veel ontvangers sturen.

Je hebt een groot bereik

Wist je dat e-mail in meer dan 99% van de gevallen aankomt? In 2019 was dit zelfs 99,31%! Dat is echt heel wat beter dan het bereik van een gemiddelde post op Instagram of Facebook. Met e-mailmarketing is je bereik veel groter dan wanneer je iets op social media plaatst. Het nadeel van social media is dat het algoritme ook continu wordt aangepast, waardoor je bereik hier nog kleiner wordt. Met je e-maillijst heb je daar niet zoveel last van, die kun je gewoon blijven mailen.

Er komen meer bezoekers (vaker) naar je website

E-mailmarketing is een van de beste manieren om je website te promoten. Heb je een of meerdere nieuwe artikelen op je website staan of een nieuwe dienst die je wilt promoten? Zet een kleine samenvatting met call to action in je nieuwsbrief en er klikken zeker meerdere mensen door naar je website.

Je kunt goed personaliseren

E-mail is een heel persoonlijk communicatiemiddel en zelfs de grootste e-maillijsten kun je personaliseren. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat al je e-mails beginnen met “Hoi !”, dan is het voor de ontvanger meteen een stuk persoonlijker.

Denk bij het personaliseren van e-mail ook aan speciale segmenten. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt met kleding, dan stuur je de liefhebbers van wandelen en andere e-mail dan de liefhebbers van feestjurkjes. Dat is veel leuker voor de ontvanger en is de kans veel kleiner dat ze op afmelden klikken.

Geen afleiding

Als mensen een e-mail krijgen van jou, gaat alle aandacht naar jouw e-mail, dus naar jouw bedrijf of website. Ze worden niet afgeleid door andere advertenties zoals bijvoorbeeld op Facebook. Zorg er dus voor dat je e-mail hun aandacht vast weet te houden.

Het is duurzaam

E-mailmarketing gaat digitaal, dus je hoeft er geen bomen voor te kappen. Het is een stuk beter voor het milieu om een online nieuwsbrief te sturen dan om een brochure af te drukken.

Daarnaast is e-mail niet alleen duurzaam voor het milieu, maar ook als communicatiemiddel. Een post op Instagram of Facebook verdwijnt op gegeven moment, maar een e-mail blijft meestal gewoon in een inbox zitten.

Je kunt het helemaal inrichten zoals jij wilt

Als je adverteert op Facebook of Instagram, dan zit je altijd vast aan bepaalde restricties. Denk bijvoorbeeld aan een vast formaat van een afbeelding (waar geen tekst in mag staan) of een beperkt aantal tekens. Nieuwsbrieven kun je helemaal maken zoals jij dat wilt en zoals past bij jouw bedrijf. Gebruik je veel GIFjes? Geen probleem, dat kan ook gewoon in een nieuwsbrief. Past het helemaal bij jou (en je klanten) om te communiceren met lange teksten? Ook dat kan gewoon in je nieuwsbrief. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Het is jouw data

De e-mailadressen die je via een opt-in hebt verzameld zijn van jou. Je bent niet afhankelijk van een andere partij, het is jouw data. Mensen vertrouwen jou hun e-mailadres toe, dus zorg ervoor dat ze je kunnen vertrouwen. Spam niet en stuur alleen relevante nieuwsbrieven.

E-mailmarketing is schaalbaar

Wist je dat je in e-mailmarketing heel veel kunt automatiseren? Denk bijvoorbeeld aan een funnel voor het verkopen van een e-book of cursus. Start met een welkomstmail om jezelf voor te stellen, geef daarna wat tips en als ze blijven openen en doorklikken, dan krijgen ze een automatisch een aanbod om jouw cursus of e-book (eventueel met korting) te kopen. Als je je e-mailfunnel in een keer helemaal goed inricht, blijft het automatisch lopen en hoef je er amper meer naar om te kijken.

Je kunt goed analyseren

Het voordeel van online marketing en zeker van e-mailmarketing is dat je het ontzettend goed kunt analyseren. In elk e-mailprogramma kun je zien hoeveel nieuwsbrieven zijn aangekomen, hoeveel er zijn geopend, hoeveel er is geklikt en op welke links is geklikt. Dit is ontzettend waardevolle informatie, waarmee je je toekomstige nieuwsbrieven flink kunt verbeteren.

Het is goedkoop

E-mailmarketing is een van de goedkoopste manieren om een product of dienst te promoten. Veel e-mailprogramma’s kun je zelfs gratis gebruiken als je minder dan 1000 of 2500 abonnees hebt. Kom je daarboven, dan betaal je vaak een x bedrag per e-mailadres of verzonden e-mail. En dat is het meestal wel waard, zeker als je producten of diensten kunt verkopen via e-mail. De ROI van e-mail is namelijk gigantisch hoog, gemiddeld schijnt dit zelfs 38:1 te zijn. Dus voor elke geïnvesteerde euro krijg je €38 omzet. Waar wacht je nog op?

Conclusie

Er zijn dus zeker 13 goede redenen waarom je nu zou moeten beginnen met e-mailmarketing. Dit zijn de voordelen van e-mailmarketing nog even op een rij:

  • Je bouwt een band op met je doelgroep

  • Het ziet er professioneel uit

  • Het is ontzettend makkelijk om te doen

  • Je hebt een groot bereik

  • Je kunt goed personaliseren

  • Er komen meer bezoekers (vaker) naar je website

  • Geen afleiding

  • Het is duurzaam

  • Je kunt het helemaal inrichten zoals je wilt

  • Het is jouw data

  • E-mailmarketing is schaalbaar

  • Je kunt goed analyseren

  • Het is goedkoop

Wil je meer doen met e-mailmarketing?

Ben je overtuigd en zou je graag meer willen weten over e-mailmarketing? Schrijf je in op mijn nieuwsbrief voor meer tips. Heb je hulp nodig? Je mag me altijd benaderen via e-mail: jacoba@locatieonafhankelijk.nl.

Je kunt ook een van deze boeken lezen als je meer wilt weten over e-mailmarketing:

De foto boven dit artikel is van Yogas Design via Unsplash.