Ben jij elke dag ook zoveel tijd kwijt op social media om je bedrijf of website te promoten? Je kunt ook je social media inplannen, dat scheelt enorm veel tijd! In dit artikel lees je hoe je dat kunt doen.

Waarom zou je je social media inplannen?

Wil je je website promoten of een community bouwen rondom je bedrijf? Dan is het bijna onmogelijk om dat te doen zonder social media. Om zichtbaar te zijn zit je dagelijks berichten te bedenken voor je Facebookpagina, Instagram of LinkedIn. Dat voelt waarschijnlijk niet heel productief en het kost ook enorm veel tijd.

Hoe vaak moet je posten?

Elk sociaal medium is anders en per social media verschilt de levensduur van een post. Wil je überhaupt zichtbaar zijn, dan moet je met regelmaat een bericht posten. Deze frequentie wordt aangeraden voor de volgende social media:

  • Facebook: 2 tot 5 keer per dag
  • Instagram: 1 foto per dag (stories mag veel vaker)
  • LinkedIn: 2 tot 3 keer per week
  • Pinterest: 5 tot 30 (!) per dag

Zie je het al voor je dat je dit elke dag moet doen als je ieder van deze social media gebruikt? Gelukkig zijn er handige planningtools waarmee je alles voor een hele week (of langer!) in een uurtje zo in kunt plannen. Efficiënt en het scheelt enorm veel tijd.

Andere voordelen

Naast het feit dat het inplannen van je social media enorm veel tijd scheelt, heeft het nog meer voordelen:

  • Je posts worden gevarieerder. Omdat je een planning maakt is het makkelijker om je posts af te wisselen (bijvoorbeeld de ene keer een link naar je website, dan een leuke video en dan een bijzondere foto).
  • Je hebt controle over de tijdstippen waar je op post. Stel: je posts op Facebook doen het altijd goed als je ze om 20:00 uur post, dan plan je gewoon iedere dag een post in om 20:00 uur. Handig en je hoeft er niet naar om te kijken.
  • Je volgers weten wat ze van je kunnen verwachten. Consistentie is belangrijk op social media. Elke dag een keer iets posten werkt veel beter dan een keer per week 10 dingen posten.

De beste online tools om je social media in te plannen

Er zijn ontzettend veel tools op de markt om social media in te plannen, sommige zijn gratis en sommige zijn betaald. Wat zijn de beste tools? Dit zijn 8 populaire manieren en tools om je social media in te plannen:

Eigen tools om in te plannen

Bij sommige social media kun je via het platform zelf je berichten inplannen. Een paar voorbeelden:

  • Facebook Business Suite: de eigen planner van Facebook waar je ook Instagramposts mee in kunt plannen. Ook heb je hier handige analysetools zodat je kunt zien hoe je posts het doen.
  • Tweetdeck: makkelijk tweets inplannen voor Twitter kan via Tweetdeck. Hier kun je ook een dashboard bouwen om je tweets en reacties te volgen.
  • Pinterest: Pinterest is een van de social media waar je veel moet inplannen om gezien te worden. En als het werkt kan het enorm veel bezoekers opleveren voor je website! Gelukkig kun je tegenwoordig ook via Pinterest zelf pins inplannen, zodat je pins de hele dag op verschillende tijdstippen gelanceerd worden. Let op: via Pinterest zelf kun je je pins maximaal twee weken vooruit plannen.

Hootsuite

Hootsuite is al jaren een van mijn favoriete platforms om mijn Facebookposts en tweets in te plannen. Het is overzichtelijk en heel gemakkelijk in gebruik. Net als met Tweetdeck kun je hiermee per sociaal medium een mooi dashboard maken met daarin een overzicht van je (ingeplande) berichten en reacties. Ook heeft Hootsuite een handige kalenderfunctie.

  • Gratis versie: met het gratis plan kun je drie verschillende social media koppelen en maximaal 30 berichten inplannen.
  • Betaalde versie: vanaf €39 per maand. Je kunt de betaalde versie 30 dagen gratis proberen.
  • Geschikt voor: Twitter, Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn en Pinterest.

Buffer

Een andere goede tool om in een keer posts voor verschillende social media in te plannen is Buffer. Buffer is nog gemakkelijker in gebruik dan Hootsuite, je hebt meteen het overzicht van al je posts. Een ander voordeel is dat je een tijdschema kunt maken en je posts worden automatisch ingepland op de gewenste tijd. Je hoeft deze dus niet telkens te kiezen.

  • Gratis versie: De gratis versie van Buffer is vrij summier: je kunt 10 posts per social medium inplannen voor maximaal 3 verschillende social media.
  • Betaalde versie: Vanaf $15 per maand. Je kunt de betaalde versie 14 dagen gratis proberen.
  • Geschikt voor: Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn. Pinterest kan ook als je een betaalde versie hebt.

Tailwind

De beste tool om pins voor Pinterest in te plannen is Tailwind. Je maakt een tijdschema, upload je pins, voegt de URL en een beschrijving toe en je kunt los. Ook heeft Tailwind ontzettend veel opties als het gaat om analyses en geven ze tips om je Pinterestaccount te verbeteren. Voor bloggers is Tailwind echt een aanwinst om meer bezoekers naar je website te trekken.

  • Gratis versie: met een free trial kun je 100 pins inplannen, dan is het klaar.
  • Betaalde versie: $15 per maand of $120 per jaar. Meld je aan via deze link, dan krijg je $15 tegoed (dus een maand gratis).
  • Geschikt voor: Pinterest (en sinds kort ook Instagram!)

Planoly

Ik ben best lang bezig geweest om een goede tool te vinden voor het inplannen van mijn posts op Instagram en sinds een paar maanden gebruik ik hiervoor Planoly. De gratis versie doet precies wat ik wil: ik kan mijn foto’s in een grid zetten zodat ik het overzicht hou en het is makkelijk om je posts in plannen. Ook kun je mensen taggen en houdt het programma bij hoeveel hashtags je hebt gebruikt (je mag maximaal 30 per post gebruiken). Heel gebruiksvriendelijk!

  • Gratis versie: je kunt maximaal twee social media accounts koppelen en maximaal 30 berichten per profiel per maand posten.
  • Betaalde versie: vanaf $7 per maand. Meld je aan via deze link om een maand gratis een van de betaalde plannen te testen.
  • Geschikt voor: Instagram, Pinterest en Twitter.

Later

Een andere populaire tool voor het inplannen van Instagramposts is Later. Dit is een tool die je kunt gebruiken voor verschillende social media met een handige kalenderfunctie. Ook heb je een handige mediabox, waar je makkelijk je media (bijvoorbeeld foto’s) in kunt zetten en er vervolgens een post van kunt maken.

  • Gratis versie: Je kunt vier accounts koppelen en maximaal 30 posts per account per maand inplannen.
  • Betaalde versie: Vanaf $12.50 per maand.
  • Geschikt voor: Instagram, Twitter, Facebook en Pinterest.

CoSchedule

Ben je op zoek naar een duidelijke en overzichtelijke kalender om je social media in te plannen? Dan is CoSchedule waarschijnlijk de tool die je nodig hebt. Je hebt niet alleen een overzicht van je social media, maar ook van je nieuwsbrieven en blog posts. CoSchedule heeft o.a. een koppeling met MailChimp en WordPress.

  • Gratis versie: 14 dagen proberen, daarna betaald.
  • Betaalde versie: vanaf $29 per maand.
  • Geschikt voor: Twitter, Instagram, Facebook en LinkedIn.

Cinchshare

Cinchshare is een algemene planner die veel professionaliteit uitstraalt. Het is een betaalde tool, met ontzettend veel mogelijkheden. Zo kun je posts bijvoorbeeld in batch uploaden (dat scheelt nog meer tijd) en kun je deze tool koppelen met Canva waarmee je in no time mooie ontwerpen kunt maken. Ook bieden ze trainingen aan zodat je je social media naar een hoger niveau kunt tillen.

  • Gratis versie: 14 dagen gratis proberen, daarna betaald.
  • Betaalde versie: $10 per maand.
  • Geschikt voor: Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn.

Vergeet de interactie niet!

Je kunt niet alleen maar posten en je berichten de wereld insturen, social media draait tenslotte om sociaal zijn. Heeft iemand een vraag of opmerking over je post? Reageer er dan op! Je hoeft echt niet de hele dag je notificaties te checken (beter nog: zet ze uit, dat is veel beter voor je productiviteit!), maar plan gewoon een half uurtje per dag om je social media te checken en te kijken of je ergens op moet reageren. Je volgers vinden interactie altijd leuk!

En last but not least, denk bij alles wat post: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Je volgers moeten echt iets hebben aan je bericht. Dus post liever wat minder en zorg dat het goed is, dan dat je post om het posten.

Succes!

Wil je meer lezen over social media?

Heb je behoefte aan meer informatie over socialmediamarketing of social media in het algemeen? Dan heb ik een paar leestips voor je:

Social Media Management vanuit commercieel perspectief – Marjolein Visser

Hoe kun je social media voor je bedrijf inzetten?

Instaproof in 15 stappen naar insta(nt) succes op Instagram – Kirsten Jassies

Wil je je Instagramaccount laten groeien? Dan is dit boek een must read vol handige tips.

En wil je weten wat je nou wat voor posts je precies in moet plannen om zoveel mogelijk interactie te krijgen? Dan is het handig om een voorbeeld te hebben van een goede socialmediaplanning. Deze 365 Dagen Social Media Inspiratiekalender helpt je meteen een jaar op weg.

Meer handige tips

Wil je meer lezen over het promoten van je website of wil je je werk wat makkelijker maken? Dan zijn deze artikelen ook leuk om te lezen:

De foto boven dit artikel is van William Iven via Unsplash.